הבעיות המקבלות מענה בטיפול באמצעות בעלי חיים

שימוש בבעלי חיים מתאים לטיפול במגוון בעיות המתעוררות בקרב ילדים ומבוגרים. במאמר הבא נצביע על טווח הגילאים המקובל עבור הטיפול, נבין מה מאפיין את השיטה ונציג את הבעיות הנפוצות

טיפול באמצעות בעלי חיים יכול לתת מענה על בעיות שונות. שיטות הטיפול מבוססות על פעילויות כגון רכיבה, חליבה, משחק, התבוננות, הליכה ועוד והן מתאפיינות ביצירת אינטראקציות ויחסי גומלין. בהקשר הטיפולי, ההנחה היא שבעלי חיים יכולים להגביר את הרווחה הרגשית והפיזית של האדם.

הטיפולים יכולים לעזור בטווח גילאים רחב, מילדים ועד מבוגרים, היות והם דורשים רק רמה מסוימת של תודעה המאפשרת מעקב אחר התקדמות בתהליך. במילים אחרות, הטיפולים לא מתאימים לתינוקות או ילדים קטנים, אך הם בהחלט אפקטיביים בגילאי בית הספר, בקרב צעירים וכמובן אצל בני נוער.

מטרות טיפוליות אפשריות

הצגת המטרות הטיפוליות אותן אפשר להשיג באמצעות מעורבות של בעלי חיים עוזרת לאפיין את הבעיות המקובלות. אלו למשל כמה בעיות המקבלות מענה מקיף בעזרת טיפול באמצעות בעלי חיים:

א. אבחון קשיים רגשיים – אחד הדברים החשובים ביותר בטיפול הוא אבחון קשיים רגשיים אצל המטופל. אבחון זה חיוני עבור הקניית חוויה של הצלחה, יצירת קשר וקירבה בין המטפל למטופל ובין המטופל לסביבה וגם לצורך התמודדות רגשית עם תהליכים טבעיים כגון מחלה, מוות או לידה.

ב. שיפור יחסים חברתיים – מטופלים רבים משתמשים בבעלי חיים על מנת לשפר את היחסים החברתיים שלהם עם הסביבה. ההתנהלות מול בעלי חיים מפתחת יכולת לאמפטיה ויוצרת רצון לשיתוף בידע.

ג. איפוק וריסון עצמי – מטרה טיפולית אפשרית של שימוש בבעלי חיים יכולה להיות יצירת איפוק וריסון עצמי. מטופלים עם בעיות התנהגותיות מנצלים את האהבה שמספקים בעלי חיים ומשליכים עליהם את הבעיות האישיות. בתחום ההתנהגותי ישנו דגש על הבנת החוקים, הקניית הרגלי בטיחות וגם עיצוב הרגלי ניקיון, איפוק וריסון.

ד. פיתוח סקרנות ללימודים – בתי ספר משתמשים לעיתים קרובות בפינות חי וליטוף על מנת לפתח בקרב הילדים סקרנות ללימודים. בנוסף, בתחום הקוגנטיבי נהוג להזמין מטופלים מבוגרים למפגש עם בעלי חיים על מנת לפתח תפיסת מרחב זמן, להגדיל את טווח הריכוז ולבצע עבודות בתחומי לימוד שונים.

קביעת גבולות ומטרות הטיפול

המפגש בין בעלי חיים לבין מטופלים נערך תחת פיקוח של אנשי מקצוע ורק לאחר קביעה מראש של מטרות הטיפול. מצד אחד המטרה היא להשאיר מספיק מקום להכלה עבור המטופל, אך מצד שני חשוב לקבוע את המסגרת הטיפולית ואת גבולותיה. כך ניתן לאפשר טיפול אפקטיבי שישיג את מטרותיו בהיבטים השונים העולים לדיון

לסיכום, טיפול באמצעות בעלי חיים נותן מענה על בעיות בתחום הרגשי, החברתי, ההתנהגותי והקוגנטיבי. בעיות אלו מטופלות על בסיס מפגש פורה עם בעלי חיים ואנשי מקצוע.