יתרונות וחסרונות של אימוץ חיות מחמד בגיל הזהב

חיית מחמד בגיל השלישי

אנשים רבים בגיל הזהב מתגוררים בגפם ובמיוחד נשים אלמנות. מגורים לבד יכולים להיות מאד מלחיצים במיוחד כאשר האדם עדיין מתפקד כהלכה, ולא זקוק לסיוע רצוף או סיעודי. אימוץ חיות מחמד יכולה להקל על לחץ זה, ומחקרים מראים כי אימוץ חיות מחמד בסיטואציה כזו משפרת את המצב הנפשי של האדם, ומועיל לו בתחומים רבים נוספים. נשים שאימצו חיות מחמד מדווחות כי הדבר מפיג את הבדידות שלהן, ושהן פחות נסערות מדברים פעוטים, שהדבר גרם להן להתעניין בעתיד, ולעשות תוכניות לשמור על אורח חיים בריא ומעניין יותר. לחיית המחמד יש השפעה חיובית על אנשים בגיל השלישי בכל הקשור לחיי חברה, ובכל הקשור בקבלת החלטות שמשמרות את איכות החיים, וכל זאת מכיוון שחיית המחמד תלוייה לחלוטין באדם המטפל בה, והדבר מועיל לתחושת הסמכות שלו, לפעולת מכוונת מטרה וליצירת משמעות.

חיית מחמד בגיל השלישי

היתרונות שבאימוץ כלב בגיל הזהב

החיה המומלצת ביותר לאימוץ בגיל הזהב היא הכלב. קשר עם כלבים הוא אמיץ והדוק יותר מכל בעל חיים אחר (גם יותר מחתול בית) והחברה שהוא מעניק לאדם היא גורפת. הכלב הוא חברו הטוב ביותר של האדם, וכשהוא מבוגר על אחת כמה וכמה. הכלב הולך אחרי אדונו ושוהה בצמוד אליו רוב שעות היממה. הקשר הנוצר עם כלב מזוהה גם עם בריאות גופנית ונפשית טובה יותר.

מחקרים שנערכו בנושא מצביעים על היתרונות הבאים באימוץ כלב בגיל הזהב:

• בלימת מצבי לחץ אמיתיים או מדומים
• ביקורים פחות תכופים אצל הרופא
• בילוי מחוץ לבית לזמן ארוך יותר
• כושר הישרדות גבוה יותר מאנשים ללא כלב או חיית מחמד אחרת

בנוסף ליתרונות אלה, מצביעים המחקרים על כך שיש קשר בין אחזקת כלב לתפקוד הכללי של האדם בפעולות היומיומיות שלו. מכיוון שהכלב תלוי באדונו לחלוטין, הרי שעל זה לספק לו את המזון והשתייה שלו על בסיס יומיומי וקבוע, עליו לקחת אותו לבדיקות וטיפולים אצל הווטרינר, להוציא אותו לטיול מספר פעמים ביום, ולהפגין כלפיו חיבה ולשחק איתו. כל הפעולות הללו גורמות לאדם בגיל השלישי לאמץ לעצמו אורח חיים ממוקד ופעיל, מתוזמן וממושמע, והדבר משפיע בצורה עקיפה על כל הפעילויות הנדרשות ממנו לעשותם.

החסרונות שבהחזקת חיית מחמד אינם נמדדים בחיה עצמה אלא ביכולת של האדם לקחת אחריות עליה. יש אנשים שמעולם לא חיו בקרבת בעלי חיים והשינוי עבורם יהיה קשה מידי, ויש אנשים בגיל השלישי שהטיפול האינטנסיבי בחיות אלה קשה להם מבחינה פיזית, והם יחושו מתוסכלים עוד יותר בראותם את חיית המחמד שלהם מדוכאת, ולא שמחה עקב כך.

בכל יתר המקרים מומלץ ביותר לאמץ חיית מחמד, ובמיוחד כלב, ויש להתייעץ היטב עם ווטרינר לפני שמחליטים אודות סוג הכלב וגזעו, על מנת שלא לגרום לאדם המבוגר להתעסקות יתר עם בעל החיים, ולכן מומלץ להקל עליו עד כמה שניתן על ידי אימוץ כלב נוח לגידול ונינוח באופיו.

המאמר באדיבות ד"ר ברבר – פסיכוגריאטר מומחה לטיפול בגיל השלישי