כיצד כלבי נחייה מצילים חיים?

אילוףהשימוש בכלבי נחייה הוא חדש יחסית, ורק לאחרונה הוא חגג יובל שנים. מדובר על התפתחות שבמקורה בסיום מלחמת העולם השניה. אמנם הרעיון של שימוש בכלב לצורך סיוע לאנשים עיוורים החל עוד בשנות ה 20, אך רק בשנות ה50, הפך השימוש בכלבי הנחייה לנפוץ באמת, והוא הפך להיות הנחלה של כלל ציבור העיוורים. העיקרון שהוביל את התאמת הכלבים לעיוורים, הוא בנטייה של הכלבים לצייתנות ונאמנות, והיכולת לקחת תכונות אלו, ובעצם לחנך ולאלף את הכלבים לצורך הכוונת אנשים שאינם רואים. חשוב מאד להבין שמידי יום, חייהם של עשרות אלפי עיוורים ברחבי העולם ניצלים, בזכות כלבי נחייה נאמנים. איך בעצם מאלפים את כלבי הנחייה לסייע לאנשים העיוורים, ומה עוד הם יכולים לעשות?

מידע חשוב על כלבי נחייה

  • אילוף מראש – מי שמאלפים כלבי נחייה אינם העיוורים עצמם, אלא אנשים אשר מאמצים אותם לתקופה של מספר חודשים, ובעצם הולכים איתם לכל מקום. בתקופה זו, על הכלבים ללמוד לא מעט, ובמידה מסוימת גם ללמוד כיצד לכבוש את יצרם. יש לזכור שבעוד שכלב רגיל שיוצא לטיול יכול לראות כלב זר או חתול, לנבוח עליו, ולמשוך לשם את הבעלים שלו – הרי שאסור שכלבי נחייה יעשו זאת, שכן הם יסכנו את חיי העיוור. לכן המשפחה המאמצת מחנכת את הכלב איך לא להגיב בפני הגירויים השונים, ומדובר כאמור על תהליך שנמשך בערך כשנה. המטרה העיקרית היא ללמד את הכלב להיות רגוע בכל שלב.
  • הכוונה בתנועה – השלב הבא של אילוף כלבי נחייה עוסק בעיקר בתנועה שלהם. בעקרון, כלב לא ילך באופן טבעי בקו ישר, ומשמאל לאדם אשר לוקח אותו לטיול. כלבי הנחייה צריכים לעשות זאת כאמור, והם מאומנים ללכת בצורה קבועה, וכמובן להוביל את האדם שלצדם כדי שיחמוק מהמכשול בעזרתם. אימון זה מתבצע הן אצל מאלפים מקצועיים, והן אצל המשפחה המאמצת.
  • התאמה לעיוור – לאחר מכן עורכים לכלבים התאמות מיוחדות עבור ציבור העיוורים. בין השאר מלמדים את הכלבים איך לחצות את הכביש בצורה בטוחה, ולזהות את תנועת כלי הרכב. מלמדים אותם אף איך לזהות עצמים נמוכים ברחוב, שבהם עלולים בני האדם להיתקל בשל גובהם.
  • צימוד לעיוור – בשלב אחרון, מצמידים בין האדם העיוור לבין כלב הנחייה שלו. חשוב להבין שתהליך זה של אימון כלבי נחייה איננו קצר. מדובר לרוב על אימון שנמשך בין חודש לחודש וחצי, בתנאי פנימיה, כדי ליצור קשר מיוחד בין האדם לבין הכלב, וליצור את התאמות האישיות האחרונות.

ומה עם המימון?

לצד העובדה שכלבי נחייה מצילים את חייהם של בני האדם – יש כמובן עלות מסוימת בהחזקתם. ראשית – יש לשלם לאנשים שמאלפים ומאמינים אותך, שכן מדובר על תהליך ארוך שנמשך לעתים שנה וחצי. לרוב, הדבר מתבצע בעיקר בעזרת תרומות פרטיות, השקעה עצמית של האדם העיוור, ולעתים גם תמיכה ממשלתית. לאחר מכן, זכאי האדם שמחזיק כלבי נחייה, לקבל מהביטוח הלאומי קצבה שתפקידה בעצם לתת מענה להוצאות על אחזת הכלב – מזון, תרופות, טיפולים ו