מחלת הכלבת – כל מה שצריך לדעת

מחלת הכלבת היא מחלה נגיפית קטלנית. הכלבת תוקפת את מערכת העצבים והיא פוגעת ביונקים על שלל גווניהם. הכלבת עוברת במעברי נוזלים ולרוב מדובר במעברי רוק כתוצאה מנשיכה, למרות שאת הכלבת ניתן להעביר גם בליקוק וכשהרוק נוגע בנוזל כמו במגע עם העין, האף או הפה. את המחלה עצמה יכולים להעביר יונקים רבים כמו גם כלבים ותנים ויכולים להידבק בה יונקים רבים כמו גם חתולים ובני אדם.

מה מתחולל בגוף בעת החשיפה לנגיף

ברגע בו הגוף נחשף לכלבת הוא מתחיל להופיע במערכת העצבים וממנה הוא מגיע אל המוח. כל עוד נגיף הכלבת לא מגיע למוח ייחשב בעל הנגיף לנשא. מבחינת ההתקדמות של הנגיף למוח, הנגיף מתקדם לרוב בקצב של סנטימטר ליום ולכן זמן ההתפרצות של המחלה קשור למקום הנשיכה. אל מערכת העצבים מגיע הנגיף דרך האקסונים אשר מובילים למערכת העצבים ולמוח.

תופעות המחלה

ישנם סימפטומים שונים של מחלת הכלבת כשלמעשה הסימפטומים משתנים לפי שלבי התפתחות המחלה כשיש לזכור כי ישנו הבדל בין נשאות ולבין המחלה עצמה. התופעות של המחלה יכולות להופיע בין מספר שבועות לשנה מרגע העברת הנגיף.

·         שלב ראשון של כלבת: שינוי התנהגותי. כך אנו יכולים לראות כלב שהיה רגוע הופך להיות כלב עצבני ותוקפני. התנהגות נוספת יכולה להיות שיבוש של ההתנהגות המקורית כמו למשל תן אשר מתחיל להתקרב לבני אדם והוא איננו חושש מהם.

·         שלב שני של כלבת: לאחר השינוי ההתנהגותי נראה גם שינויים פיזיים כמו למשל ריור מוגבר או קושי בבליעה. הקושי לבלוע יגרום לבעל החיים להימנע מאכילה ושתייה. בשלב זה יכול להיות גם פחד מאור ורצון להסתתר במקומות חשוכים. שלב זה של המחלה כולל כאבים פיזיים.

מניעת כלבת

הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם מחלת הכלבת היא למנוע אותה. היום ישנו חוק חיסון חובה לכלבים. כל מי שמחזיק כלב מחויב על פי החוק לחסן אותו מידי שנה כנגד כלבת. הכלבת יכולה לעבור כמובן דרך תנים וחתולים, אך נדיר שחתולים מצליחים לשרוד תקיפה של תן ועם זאת גם אותם מומלץ לחסן. נוסף לכך, בכל מקרה שבו רואים חיה שיש חשד לכך שהיא חולה בכלבת יש לפנות למוקד הווטרינרי העירוני ולהעביר אליו את הפניה כך שהוא ישתמש בכלים שמגנים על האוכלוסייה בצורה הטובה ביותר.

נשיכת כלב שאינו מחוסן

למרות שהחוק מחייב את כל בעלי הכלבים לדאוג לחיסון שנתי שלהם נגד כלבת, ניתן עדיין להיתקל בכלבים שאינם מחוסנים או בכלבים שחסר מידע עליהם. לכן יש לטפל בכל מקרה של נשיכה כראוי. במקרה של נשיכה על ידי כלב שיודעים מיהו בעליו יש לברר כי הכלב חוסן ומתי, במקרה ומדובר על נשיכה מכלב ללא בעלים יש להודיע לשירותים הווטרינרים שיכניסו את הכלב להסגר לבדיקה שאינו נושא כלבת ובמקביל להתייעץ עם משרד הבריאות כיצד יש לפעול בעצמנו.