סוגי טיפול של תרפיה בעזרת בעלי חיים

כלבים

מהו טיפול בעזרת בעלי חיים ואילו סוגי טיפול של תרפיה קיימים בתחום? על כך ועוד בשורות שלפניכם.

טיפול בעזרת בעלי חיים הוא למעשה גישת טיפול מקצועית הנעזרת בבעלי חיים שונים לצורכי השגת המטרות הטיפוליות. שיטה זו מיושמת על ידי תרפיסטים מוסמכים המתמחים בטיפול בעזרת בעל חיים כזה או אחר והיא מותאמת למגוון רחל של אוכלוסיות במסגרות טיפול פרטניות ו/או מסגרות טיפול קבוצתיות.

תרפיה באמצעות בעלי חיים מותאמת לילדים, בני נוער, מבוגרים ואוכלוסיית הגיל השלישי והיא נועדה לצורכי טיפול במגוון רחב של בעיות כגון: טיפול באוכלוסיות בעלי צרכים מיוחדים, טיפול באוכלוסיות הסובלות מהפרעות קשב וריכוז, טיפול באנשים הסובלים מדימוי עצמי או ביטחון עצמי ירוד, טיפול בבני נוער בסיכון או במצוקה ועוד.

גישה טיפולית זו מבססת את עקרונותיה על הקשר הנוצר בין המטפל-מטופל ובעל החיים, ועל אופן התקשורת הלא מילולית המתקיימת בין המטופל לבעל החיים, כאשר מטרת הטיפול באמצעות בעל חיים נועדה לגבור על המחסומים וההתנגדויות הנוצרות לעתים בקשר שבין המטפל למטופל. את הטיפול בעזרת בעל חיים מיישמים במרחבים טיפוליים שונים כגון: פינות חי, חדרי טיפול בהם נוכח בעל חיים, גני חיות, טבע עירוני, חוות סוסים וכדומה.

הטיפול בעזרת בעל חיים ידוע גם בתועלותיו הבריאותיות ובחלק מהמקרים הוא משמש כטיפול אלטרנטיבי לצורכי טיפול בבעיות ומצבים רפואיים שונים. בנוסף, הטיפול באמצעות בעל חיים מיושם גם לצורכי קידום הליכי שיקום או קידום טיפולים פיזיותרפיסטים וזאת במסגרת טיפול בבעל חיים כאמצעי ריפוי בעיסוק או כאמצעי טיפול פיזי-מוטורי.

סוג הטיפול ובעל החיים נבחרים בהתאם לצורכי הטיפול והמטופל, כאשר בין יתר בעלי החיים המשמשים לצורכי הטיפול נכללים בין היתר: כלבים, ארנבונים, סוסים, חמורים, אוגרים, תוכים, שרקנים, תרנגולים ועוד. בעלי חיים גדולים יחסית כגון כלבים, סוסים וחמורים, מתאימים יותר לצורכי טיפול בהם קיים צורך בחיזוק שרירי גופו של המטופל, כאשר הדינמיקה הנוצרת בין המטופל לבעל החיים מבוססת בין היתר על יכולתם של חיות המחמד הגדולות

כלב

להביע רגש כלפי המטופל לאורך שלבי הטיפול השונים.
חשוב לדעת: כל בעלי החיים המשתתפים בהליך הטיפולי, עוברים אימוני אילוף שונים המכשירים אותם לפתח יכולות התקשרות עם המטופלים.

לסיכום, טיפולי תרפיה בעזרת בעל חיים מיושמים כיום על ידי מגוון רחב של מטפלים מוסמכים המורשים לעסוק בתחום. טיפולים אלו מותאמים לכל אוכלוסייה טיפולית והם משלבים בתוכם חיות מחמד המותאמות לצרכי הטיפול והמטופל.